Ditte

Alla inlägg under november 2006

Av Caroline - 22 november 2006 12:15

Vecka 12 22 nov - 28 nov 2006 Kroppen: Risken för missfall minskar nu. Av de missfall som inträffar så sker drygt 90% före utgången av vecka 12. Om du skulle få en mindre blödning betyder det inte att ett missfall är på väg. Om det inte är blodfärgat eller rinner så kan det bero på andra orsaker som t.ex lågt liggande moderkaka. Om moderkakan är placerad långt ned mot livmoderhalsen kan det uppstå en liten blödning från kanten av moderkakan.Placeringen av moderkakan kan ses med hjälp av ultraljud, på de flesta brukar den dras uppåt i takt med att livmodern växer och då slutar dessa mindre blödningar. Under de tre till fyra sista månaderna ska du däremot söka läkare även vid smärre blödningar.Fostret: Fostret är 9 cm stort och väger cirka 15 gram. Moderkakan tar över näringstillförseln till fostret ungefär vid den här tiden.Fostret börjar röra sig spontant, vrider på huvudet, hickar och rör på fingrarna som dessutom har fått fingeravtryck. Nu börjar fostret också reagera på mammans lägesändringar.

Av Caroline - 16 november 2006 22:04

Vecka 11Fostret är 5-6 cm långt och väger ca. 18 gram.Huvudet är nu rundare.Ögonlocken är tydligare.Nu är barnets viktiga organ i stort sett färdiga och ska bara växa i storlek.Nu är det möjligt att veta om det blir en pojke eller flicka.Fostret reagerar på mammas lägesändringar.Ögonlocken är tydligare och kan slutas vid beröring, likaså fostrets hand.

Av Caroline - 9 november 2006 22:33

Imorn så är det den stora dage, vi ska kolla på våran bebis!!Niclas sover redan, han sov när jag kom hem.. men jag kommer att ha svårt att somna känner jag... Vill bara att det ska bli imorn =) *längtar*Kl8.00 plan 5 hehe, det ska ta 1,5 timmar =)gud, vad skönt dt ska få vara at få se våran kärlek!!*naaaaw*Madde fyllde 17 i dag , grattis stumpan, fyllde på hennes mobil.. bor ju så längt ifrån så det är svårt att ge ått konkret.Vill SOOOOOVA, så det kan bli imorn!!!Jag ska gå och prova, Godnatt alle sammans!

Av Caroline - 8 november 2006 22:26

I dag var det inte min dag verkade det som, förns jag kom hem då blev allt mycket bättre.Först, lunchen, fick ta en sen lunch för linda inte hade tagit sin.. suck.. sen så ska jag vara ledig vecka 49, men är uppskriven.. ringde linda och var riktigt sur. men det ordnade sig, jag är ledig den veckan.nu är det 2 dar kvar tills vi ska på mödravårdcentralen, jag och niclas för att se cårat kärleks barn.Har i dag bara sutte i kassan och varit jätte hungrig i stort sett hela tiden. tur var att jag hade med mig en ask med russin i fickan. men det vart rätt enformigt efter ett tag.ja nej men jag ska krypa ner med min älskling, han ligger och sover redan. stackarn ska börja en timma tidigare imorn, kl 6.. i dag har han jobbat från 7 - 20.. token att han orkar..i förrigår från 7 - 22.. jag skulle aldrig palla.. imorn så vet jag inte hur han jobbar förutom att han börjar en timma tidigare..kl 6...men på freda kommer han att få extra sovmorgon, vi ska vara på MVC kl 8 så det blir skönt för han och mindre skönt för mig som måste upp tidigt haha.. men men..Nej nu ska jag krypa ner och gosa med kärleken i mitt liv =)God natt Alla!

Av Caroline - 7 november 2006 23:37

Vecka 10 8 nov - 14 nov 2006 Kroppen: Nu är det vanligt med första besöket på mödravårdscentralen (MVC). Barnmorskan kommer vara ert stöd genom hela graviditeten, ni kommer få berätta lite om er själva; vad ni har för förväntningar, önskemål, eller farhågor. Allmänna saker diskuteras och sådant som kan ha betydelse för graviditeten, t.ex eventuella mediciner, sjukdomar eller hur det har varit under tidigare graviditeter och förlossningar. Det är viktigt att mötet med barnmorskan känns bra, annars har man rätt att byta till en annan som man trivs med.Vid inskrivningen tar man ett blodprov i armen som används för att kunna bestämma blodgrupp, * Rhesus-faktorn (Rh), röda hund, syfilis, HIV och Klamydia. Det tas rutinmässigt så det spelar ingen roll om man nyligen har tagit provet.Rh-bestämning: 15% av alla människor saknar Rhesus-faktorn och kallas därmed Resus-negativa. Om kvinnan är Rh-negativ och mannen Rh-positiv kan barnet bli Rh-positivt vilket kan leda till att kvinnan bildar antikroppar mot Rh-faktorn till nästa graviditet. Nästa barn kan då drabbas av gulsot, efter förlossningen ger man därför kvinnan en spruta med anti-D, ett äggviteämne som skyddar barnet vid en ny graviditet.Fostret: Nu är embryoperioden är över. Moderkakan gör sig redo att ta över näringstillförseln. Det tar dock ett par veckor för moderkakan att mogna innan den kan överta gulkroppens funktion. Fingrar och tår är helt åtskilda och smaklökarna börjar bildas. Nu kan man skymta början till alla 20 mjölktänderna. Äggstockarna eller testiklarna är utvecklade. Rörelserna är kraftigare och fostret börjar kunna ändra läge i livmodern. Den lilla svansen har försvunnit och huvudet får alltmer mänskliga drag. Fostret har ett ansikte med spädbarns-profil. Hög rundad panna, liten uppnäsa och en mer markerad haka.

Av Caroline - 6 november 2006 15:56

Detta är mitt första inlägg.i dag har jag bakat, gick inte så bra.. haha skulle bli små runda bollar men vart små platta bollar haha.sen har jag gjort pankaks smet =) så vi får se lite senare hur det blev med den.Jag är ledig i dag och imorn fö ratt jag ska jobba helgen, skönt men ändå inte så skönt för jag vill inte jobba helg men sånt man måste göra =SImorn tänkte jag att om jag vaknar tidigt att jag skulle ta en tripp förbi Mariefred och kolla läget.. åka hem på kvälllen eller eftermiddagen.Just nu är vi i slutet av vecka 9 och det är helt underbart=)Vecka 9 1 nov - 7 nov 2006 Kroppen: Tandköttet blir uppmjukat och kan därför bli mer lättblödande, var därför extra noga med tandborstningen. Olika graviditetshormoner påverkar dig, man kan fortfarande känna sig trött och illamående, men det brukar gå över om några veckor.Embryot: Embryot är nu cirka 3 cm och fötterna är ca 2 mm stora. Halsen tar form och käkarna är färdigutvecklade. Munhåla och näsa förenas, öron och näsa kan nu ses och ansiktet börjar totalt sett få mänskliga drag. Känseln utvecklas och embryot kan redan nu få hicka ibland. Vi var ute i Södertälje i lördags och firade Agge, blev fotograferade av bingo rimer =) Niclas är så stolt så han bjöd alla på helrör och skålade runt med alla att han ska bli pappa och jag mamma, vill säga att vi skulle bli föräldrar.Han är så himla söt. Det ända dåliga är att han gjorde av med typ 3.000 kr den kvälllen.Men jag är helt underbart glad för att vi ska få vårat kärleksbarn ihop i sommar.<B>12e juni 2007 =)</B>Vi håller på att kolla om vi ska köpa ett hus i Mariefred men det är inte klart än. *hoppas*Så Ja, vi ska bli Mariefredsbor igen HA HA HA!Men vi hörs, nu ska jag ta det lungt och kolla på tv.Saknar Dig Alexandra!<B>Pussar och massor av kramar</B>

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


En helt vanlig tjej som älskar sin dotter och gubbe och njuter verkligen av livet just nu!

Det går bra nu =)

Sök i bloggen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Borde jag bi bättre på att uppdatera??
 ja
 nej

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
November 2006 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards